Bloemen voor vlinders, bijen en mensen

Idylles

Een kleurrijker Nederland, dat is waar De Vlinderstichting en de Nederlandse Bijenhoudersvereniging aan werken. Met steun van de Nationale Postcodeloterij leggen we tot 2016 bloemrijke plekken, idylles aan. Voor mensen om van te genieten en voor vlinders en bijen om beter te kunnen overleven.

We ondersteunen met de voorbereiding en aanleg van de idylle. Bijvoorbeeld door het bewerken van de grond, aanleveren van zaad en zorgen voor informatieborden voor bezoekers. Dit doen we altijd samen met vrijwilligers, terreinbeheerders en omwonenden. Ook gemeenten, boeren en bedrijven haken aan en krijgen ondersteuning. De lokale partijen beheren de idylles en houden ze in stand.

Voor idylles zijn de volgende (flexibele) voorwaarden van toepassing:

• De eigenaar van de grond wil actief meewerken en is op de hoogte van de aanvraag.
  • De locatie voor een idylle is ongeveer 0,5 tot 2 ha (in stedelijk gebied vaak wat kleiner).
  • De locatie is vrij toegankelijk, zodat mensen er van kunnen genieten.
  • We willen duurzaam inzaaien, dus de locatie moet minimaal 5 jaar beschikbaar zijn.
  • Er zijn mensen/organisaties uit de omgeving betrokken bij het ontwerp, voorlichting, onderhoud en/of monitoring.

Aanmelden

We zijn met circa 30 idylles aan de slag. De eerste idylles hebben al volop gebloeid, anderen worden nu of in 2015 aangelegd.

Misschien kunnen we in 2016 ook nog een aantal idylles aanleggen. Weet je een goede locatie die voldoet aan de voorwaarden? Meld hem dan hier aan om mogelijk als idylle in aanmerking te komen in 2016.

Idylle is een project van De Vlinderstichting en de Nederlandse Bijenhoudersvereniging. Financieel mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij.